woensdag 6 oktober 2010

Pink Ribbon


Vroeger had ik een vriendin. Geen goede vriendin, maar we zagen elkaar tijdens het stappen omdat we gezamelijke vriendinnen hadden. Ik herinner me haar als een vrolijke, spontane meid. Altijd sociaal en in het middelpunt van de belangstelling zonder arrogant te zijn. Een sprankelende persoonlijkheid. Het verbaasde me dan ook niet dat ik haar een paar jaar later terugzag. Op tv. Als Roos in Goede Tijden Slechte Tijden. We kennen allemaal het verhaal van Guusje Nederhorst. Zes dagen voor haar 35e verjaardag overleed ze aan borstkanker en liet een zoontje van 7 maanden achter.

Helaas staat het verhaal van Guusje niet op zichzelf. Eén op de acht vrouwen zal worden geconfronteerd met borstkanker. Schokkende cijfers, die schreeuwen om aandacht. Oktober is de maand van de borstkanker. Onlosmakelijk hiermee verbonden is de stichting Pink Ribbon.

De 'Pink Ribbon' is al jaren hét symbool van de strijd tegen borstkanker. Al vanaf begin jaren negentig werd het roze lintje in Amerika gebruikt door verschillende partijen. Een van die partijen is de Susan G. Komen Breast Cancer Foundation. Zij deelden roze strikjes uit tijdens de door hun georganiseerde 'Race for the Cure'.

De geschiedenis van het roze lintje begint met een samenwerking tussen Estée Lauder Companies en Alexandra Penney, destijds de hoofdredacteur van Self Magazine. Alexandra wilde een roze lint op de cover van een special over borstkanker plakken, maar dat was veel te duur. Daarop bood Evelyn aan om de roze linten te verspreiden via alle Estée Lauder verkooppunten, gratis en zonder voorwaarden. De Pink Ribbon was een feit.

Om het roze lintje ook in Nederland op de kaart te zetten werd in 2003 Stichting Pink Ribbon opgericht door Borstkanker Vereniging Nederland in samenwerking met Estée Lauder en The American Women's Club in Den Haag. Zo kleurt Nederland in de oktobermaand roze om aandacht te vragen voor borstkanker.

Dit jaar is het centraal thema van de campagne: 'Jij steunt, Pink Ribbon helpt'. Een van de manieren om Pink Ribbon te steunen is het kopen van de Pink Ribbon geluksarmband of het Pink Ribbon Magazine. Een groot deel van de opbrengst komt ten goede aan de stichting Pink Ribbon. De Pink Ribbon Geluksarmband is te koop voor 9,95 bij diverse winkels, waaronder de Etos, Livera en Blokker (een volledig overzicht is te vinden op www.pinkribbon.nl). Het Pink Ribbon Magazine kun je (bijna) overal kopen of kijk op www.pinkribbonmagazine.nl.

Dus, kopen die armband of Magazine! Voor Guusje en al die andere vrouwen die hebben gevochten en verloren. Maar vooral voor hen die de strijd nu of nog moeten gaan leveren!


(Bron: www.pinkribbon.nl)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten