zaterdag 30 oktober 2010

Spaaracties, het zou verbóden moeten worden!


Vanmiddag stond ik bij de kassa van Albert Heijn. Een tikkeltje gehaast, want onze zoon is morgen jarig en dan heb je nog wel meer te doen. "Wilt u Toy Story-figuurtjes?" hoorde ik de cassiére vragen. Verstoord keek ik op; wat wil ik? Vriendelijk herhaalde ze haar vraag. Toy Story-figuurtjes? Het was me wel opgevallen dat er door de hele winkel Toy Story-artikelen lagen uitgestald, maar waarschijnlijk had ik, tegen beter weten in, mijn kop in het zand gestoken. Want ik word er gestoord van, van al die figuurtjes en plaatjes die je tegenwoordig bij elke winkel lijkt te krijgen.

Hoewel...krijgen? Tot mijn grote verbazing krijg je één figuurtje bij 15 euro aan boodschappen. 15 euro voor een plastic poppetje dat waarschijnlijk een kostprijs heeft van 5 cent! Er zijn in totaal 17 verschillende poppetjes en een snelle rekensom leert dat je dus minimaal voor 255 euro boodschappen moet doen wil je de hele serie compleet hebben. Minimaal, want er zitten natuurlijk een heleboel dubbele tussen en ik heb me laten vertellen dat sommige figuurtjes maar mondjesmaat worden geproduceerd zodat de kans dat je deze krijgt héél klein is.

De afgelopen jaren zijn we bestookt met WK-handjes, Wuppies, leeuwtjes, Crazy Beans en voetbalplaatjes. Zelfs de Hema kwam op een gegeven moment met Bonkies. Ik was een grote Hema-fan, maar toen ze mee gingen doen aan de spaargekte heb ik ze principieel wekenlang geboycot. Waren ze nu helemaal gek geworden?

Ik snap best dat het de bedoeling is dat je net even een extra artikel meepakt om het minimale bedrag te halen. Dat de artikelen waar je een extra poppetje bijkrijgt altijd producten zijn die wat minder goed verkopen. En dat je dan toch dat dure merk appelsap pakt in plaats van het huismerk dat je normaal koopt. Ik snap het wel, maar de kinderen snappen het niet. Die vertonen vanaf dag één obsessief gedrag en roepen bij het opstaan direct: "moet je nog naar de Albert Heijn vandaag? Vergeet je niet mijn voetbalplaatjes/wk-handjes/wuppies en nu dus Toy Story figuurtjes?". Zijn ze normaal niet achter de Playstation vandaag te schoppen, tijdens deze acties staan ze de hele zaterdag in weer en wind achter de dranghekken te leuren.

En dan, net als ze bijna de hele serie compleet hebben, staat er op een kaartje bij de kassa: sorry, de wuppies/wk-handjes/voetbalplaatjes/puzzelstukjes etc. zijn op. Bij de kassa, zodat je ook nog voor niks die extra en te dure artikelen in je karretje hebt gelegd. Eigenlijk zou je alles willen terugleggen, maar dat doe je niet. Dat is je eer te na. Als laatste stuiptrekking proberen de koters nog wat te ruilen met klasgenootjes en gloeit de hoop op als oma nog wat in haar handtas blijkt te hebben. Maar die laatste...die krijgen ze nooit. En dan is de lol er snel af en verdwijnt de hele verzameling in een speelgoedbak en kruipen ze weer achter de Playstation. Tot de volgende spaaractie. Het zou verboden moeten worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten